К. пед. н. Сікора Я. Б.
Житомирський державний університет імені І. Франка, Україна
Технологія веб-квест при вивченні інформатики
Нині важливого значення набувають методи та засоби навчання, зорієнтовані не тільки на засвоєння знань і набуття навичок, але і на формування умінь самостійного й активного перетворення інформаційного середовища шляхом пошуку і практичного застосування інформаційних ресурсів, зокрема, освітніх Інтернет-ресурсів . О дним з популярних і сучасних видів освітніх Інтернет-технологій є веб-квест .
Проблемі розробки та використання веб-квестів у навчальному процесі присвятили свої доробки М. Андрєєва, О. Гапеєва , Б. Додж , Т. Марч , М. Шаповалова , В. Шмідт та ін.
У класичному розумінні веб-квест (web- quest ) – це проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інтернет-ресурси [1]. Як зазначає В. Шмідт, веб-квести – це міні-проекти, засновані на пошуку інформації в Інтернеті. Завдяки такому конструктивному підходу до навчання, студенти не тільки добирають і упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують свою діяльність на поставлене перед ними завдання, пов’язане з їх майбутньою професією [2]. Веб-квест характеризується відсутністю готових до виконання знань, алгоритмів розв’язання задач, певним зануренням у пошукову діяльність і зв’язком з реальним життям.
Тематика веб-квест і в , що використовуються в навчальному процесі, може бути найрізноманітнішою. М. Шаповалова розрізняє два основні типи веб-квестів : короткострокові (розраховані на одне-три заняття) і довгострокові (охоплюють декілька місяців занять, семестр або цілий навчальний рік) [3].
Структуру веб-квест у, як правило, складають чотири обов’язкові розділи:
1. Вступ – формулювання проблеми, опис теми і мети веб-квест-проекту , обґрунтування його цінності.
Згідно уявленням Т. Марча , веб-квест повинен мати інтригуючий вступ, чітко сформульоване завдання, яке провокує мислення вищого порядку, розподіл ролей, що забезпечує різні точки зору на проблему; обґрунтоване використання інтернет-джерел [4]. Обов’язково вказуються терміни проведення роботи.
2. З авдання – розподіл ролей, обов’язків учасників проекту, визначення форми представлення кінцевого результату, умов його оптимального досягнення.
Б. Доджем визначені види навчальних завдань для веб-квест і в :
· переказ – демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації, плаката, розповіді;
· аналіз – пошук і систематизація інформації;
· компіляція – трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури;
· оцінка – обґрунтування певної точки зору з проблеми;
· детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі суперечливих фактів;
· переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб;
· планування і проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов;
· самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості;
· журналістське розслідування – об’єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів);
· творче завдання – створення п’єси, вірша, пісні, відеоролика;
· наукове дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних онлайн-джерел [5].
Доцільно готувати завдання різного ступеня складності для студентів з різним рівнем знань.
3. Виконання – опис процедури (етапів) роботи, ресурсів, необхідних для виконання завдання (посилання на інтернет-ресурси і будь-які інші джерела інформації, а також допоміжні матеріали, які дозволяють більш ефективно організувати роботу над веб-квестом ). У той же час, викладач не повинен обмежувати студентів у самостійному доборі джерел інформації.
Фактично, у результаті навчання за цією технологією студенти повинні створити власний веб-квест – веб-сторінку (окремий документ у мережі Інтернет, який має свою адресу, або у локальній мережі навчального закладу), чи веб-сайт (група взаємопов’язаних веб-сторінок , присвячена конкретній тематиці).
4. О цінювання – представлення критеріїв і параметрів оцінки роботи над веб-квестом з моменту оголошення завдання. Це мотивує діяльність студентів на конкретний результат, стимулює досягнення успіху. У цілому ж оцінювання студентських робіт має зводитися до таких трьох головних критеріїв: розуміння теми, результат роботи, творчий підхід.
Критерії оцінювання веб-квестів , розроблені Т. Марчем і Б. Доджем , спрямовані на визначення ступеня реалізації поставлених завдань у кожному розділі веб-квесту [4; 5]: вступ; тема завдання; порядок виконання роботи; використання інтернет-ресурсів ; оцінка; висновок; дизайн.
Включення в освітній процес комп’ютерних квест-проектів з інформатики дозволяє: розвивати нави ч ки інформаційної діяльності людини; формувати позитивне емоційне відношення до процесу пізнання, підвищити мотивацію навчання, якість засвоєння знань по предмету, що вивчається; розвивати творчий потенціал студентів; формувати уміння оволодіння стратегією засвоєння навчальн ого матеріалу; розвивати уміння працювати з новою інформацією, вибирати істотну, висловлювати її своїми словами.
Список використаних джерел:
1. Гапеєва О. Л. WebQuest технологія у навчанні студентів за програмою п ідготовки офіцерів запасу / О. Л. Гапеєва // Науковий вісник НЛТУ України: зб. наук.-техн. праць. – 2011. − Вип. 21.1. – С. 335–340.
2. Шмідт В. В. Технологія веб-квеста при навчанні англ ійської мови студентів немовних спеціальностей [ Електронний ресурс] / В. В. Шмідт . – Режим доступу: http:// www .winner.se-ua.net/page26/1/10/
3. Шаповалова М. Г. Веб-квест-технологии как одно из условий реализации деятельностного подхода в обучении информатике [Електронний ресурс] / М. Г. Шаповалова . – Режим доступу: http :// www . ito . edu . ru /2010/ Rostov / I /3/ I -3-7. html
4. M arch T . Criteria for Assessing Best WebQuests [Електронний ресурс] / T . March . – Режим доступу : http://www. bestwebquests . com/ bwq /matrix . asp
5. D odge B. Rethinking the WebQuest Taskonomy : A New Taxonomy of Authentic Constructivist Tasks [Електронний ресурс] / B. Dodge. – Режим доступу : http://www. webquest.org/act/tappedin . htm