Равлюк Н. В.
Чернівецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №16,
Україна
РОЛЬ СІМ'Ї У ФОРМУВАННІ ХАРАКТЕРУ
ДИТИНИ: АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПОГЛЯДІВ
Актуальність дослідження окресленої проблеми пояснюється
вимогою часу, а необхідність – повнотою і глибиною вражень авторки від власної
педагогічної співпраці з сучасними батьками учнів початкової школи.
Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв’язок з
важливими науковими та практичними завданнями. Про
важливість родинного виховного середовища підкреслюється в українському законодавстві.
Зокрема, у Концепції сімейного виховання в системі освіти України «Щаслива
родина» на 2012–2021 роки наголошується на тому, що «сучасна сім’я має стати
головною ланкою у вихованні дитини, забезпечити їй належні матеріальні та
педагогічні умови для фізичного, морального і духовного розвитку» [6]. І
це закономірно, адже побудувати повноцінну національну школу без активної
участі й підтримки сім’ї неможливо.
Аналіз наукової літератури виявив значний доробок
вітчизняних учених, які досліджували: загальні питання сімейного виховання
(О. Вишневський, В. Кравець, А. Кузьмінський,
А. Марушкевич, В. Омеляненко
та ін.); роль батьків у вихованні особистості (І. Бартошевський,
І. Врецьона, О. Іванчук,
О. Максимович, В. Постовий); вплив сім’ї на формування характеру
дитини (О. Гордійчук, Є. Сарапулова, І. Хільковець та ін.).
Мета публікації полягає
в розкритті поглядів вчених щодо ролі сім'ї у формуванні характеру дитини.
Виклад основного матеріалу дослідження. За
педагогічним словником С. Гончаренка «характер» – це
сукупність відносно сталих індивідуальних психічних рис людини, що виявляються
в її поведінці і діяльності, ставленні до суспільства, колективу, самої себе
[2, с. 280]. Закономірностями виявлення характеру й формування
характеру займається наука характерологія. Як така галузь дослідження,
характерологія розвинулася головним чином у німецькій психології першої
половини ХХ століття.
Аналіз джерельної бази свідчить про те, що науковий
інтерес до проблеми сімейного виховання загалом, а формування характеру дитини
зокрема, з’явився ще разом з виникненням філософської думки. Зокрема, загальні
питання про характер та його виховання обговорювалися ще в Древній Греції
Сократом, Аристотелем, Платоном, Демокрітом. Яскраві
судження про природу дитини, шляхи і засоби її виховання залишили мислителі
епохи Середньовіччя та Відродження.
Думки гуманістів надалі були підтримані педагогами
подальших століть. Одним із перших, роль сімейного виховання в процесі
становлення особистості дитини, підкреслював Я.-А. Коменський.
Педагог обґрунтував взаємозв’язок між формуванням особистості дитини та її
психічним розвитком, який виявляється в здатності дитини до пізнання оточуючого
світу. За його твердженням «людина народилася здатною для доброчинності,
необмеженої любові до Бога… і коріння цих трьох здібностей існують у ній з
такою ж безсумнівністю, як і коріння у кожного дерева» [5, с. 203].
Великий гуманіст, автор ідея вільного виховання
особистості, Ж. Ж. Руссо рекомендував батьками «поволі діяти на
дітей, керувати ними, не пригнічуючи волю і не застосовувати заходів прямого
примусу, і, разом з тим, проявляти наполегливість, вимогливість, не поспішати з
задоволенням небажаних і навіжених дитячих прохань» [7, с. 67].
Першочерговість виховання добрих почуттів у дітей автор вбачав у «вихованні
серця». Цьому сприяють спостереження дітей за картинами людського горя,
злиднів, страждань (але, щоб ці картини не були надмірними) тощо. Вчений
наголошував, що виховання серця досягається не повчанням, а головним чином
добрими прикладами батьків. Він закликав також дбати про вироблення добрих
міркувань та намірів, розвиток волі дитини засобами та вправами, які
використовуються в постійній діяльності, бо добрі справи – допомога бідним,
захист знедолених [7, с. 71].
Особливий інтерес до навчання та виховання дитини в сім’ї
становлять ідеї Й. Г. Песталоцці. Важливу
роль у він надавав матері, якій «природа вклала в серце… першу і
найсуттєвішу турботу про збереження спокою дитини. Водночас коло людської
любові і людської віри дитини дедалі розширюється, бо кого любить мати, того
любить і дитя [9, с. 134]. Педагог був переконаний, що ефективно впливають на
розум, серце, тіло й душу дитини, навколишня природа, домашній побут, держава і
церква. Однак саме батьки – основне ядро виховного впливу на дітей.
Високу оцінку родинному вихованню у процесі становлення
характеру особистості надавав Г. Сковорода, акцентуючи увагу на навчанні
вдячності. На його думку, «у дитини треба розвивати добре серце, виробляти
навички трудового служіння суспільству, і припиняти прояви жадібності до
багатства, що вливають на її характер» [10, с. 134–135].
Значну увагу проблемі батьківської відповідальності за
виховання характеру дитини перед суспільством приділив О. Духнович. У
своїх наукових працях він наголошував: «Дай синові своєму здоровий розум, дай
йому добрий звичай, дай йому добру волю – і ти вже дав йому багатство» [4, с. 43].
Відомий класик педагогіки К. Ушинський вважав сім’ю
джерелом матеріальної та емоційної підтримки, необхідної для розвитку її
членів, особливо дітей, а також засобом збереження і передачі культурних
цінностей від покоління до покоління. Родинне виховання педагог розглядав, як
громадянський обов’язок кожного члена суспільства [13, с. 48].
Проблема сімейного виховання є однією з найвагоміших
ланок педагогічного доробку А. Макаренка. Результати своїх багаторічних
спостережень вчений виклав у «Книзі для батьків» та «Лекціях про виховання
дітей». Авторитет батьків А. Макаренко вважав необхідною умовою успішного
сімейного виховання. Виховний потенціал авторитету полягає, за словами
педагога, в тому, що він не потребує жодних доказів і приймається як
незаперечне достоїнство старшого, як його сила й цінність, видима дитячим оком
[8, с. 354].
В. Сухомлинський взагалі вважав, що Батьківщина
починається із сім’ї, бо найважливіші якості особистості зароджуються саме в
ній. «Діти – писав він – продовження не тільки нашого роду, а й нашого
соціального ладу, наших завоювань і благородних намірів. І від того, які
духовні цінності візьме від нас молодь, залежатиме майбутнє нашого народу і
суспільства» [12, с. 234]. Вчений звертав увагу на таку важливу
особливість психіки дитини – чим молодший її вік, тим вразливіша, сприятливіша
вона до виховного впливу, тим легше пробудити в ній благородні почуття,
виховати чи перевиховати.
Один із теоретиків українського родинного виховання
М. Стельмахович, серед усіх напрямів виховання
наголошував на вагомому потенціалі родинного. У підручнику «Українська родинна
педагогіка» та в ряді статей він зазначав: «Традиційне українське родинне
виховання – це історично сформована, відшліфована через безперервне
застосування впродовж багатьох віків у середовищі українців педагогічна
система поглядів, ідеалів та засобів батьківсько-материнського впливу на дітей,
спрямованих на формування життєдіяльних особистостей, забезпечення розвитку
духовної єдності, наступності, спадкоємності поколінь і безсмертя нації» [11, с. 12].
Сучасний український дослідник української педагогіки
О.Вишневський визначив кодекс вартостей сучасного національного виховання,
серед яких є сімейні. Педагог переконує, що «стосунки в українській родині
повинні будуватися на визнанні християнських сімейних чеснот, серед яких
є і залишається подружня вірність і готовність піклуватися один про
одного до смерті, опіка над дітьми, над батьками і старшими в сім’ї, взаємна
повага і любов батьків, гармонія стосунків поколінь, спільність духовних
інтересів членів сім’ї; пошана до свого роду, могил предків; працьовитість,
гостинність, дотримання звичаїв; відкритість щодо суспільного життя;
багатодітність тощо» [2, с. 4].
Висновки. Таким чином, аналіз джерельної
бази дозволяє визначити основні фактори формування характеру особистості у
сім’ї. Серед них:
·
мікроклімат сім’ї;
·
родинне оточення;
·
коло інтересів батьків;
·
рівень міжособистісних сімейних
відносин;
·
ставлення батьків до школи.
Як бачимо,
можливості сімейного виховання у формуванні характеру дитини певною мірою
унікальні і незмінні. Однак, якщо в ньому допущені якісь прогалини чи помилки в
окресленому напрямку, виправити їх буде надзвичайно важко.
Перспективу подальших досліджень
вбачаємо у виокремленні визначальних умов формування характеру молодшого
школяра у сім’ї та оптимальних методів сімейного вихованого впливу на сучасних
дітей.
Список використаних джерел:
1.
Вишневський О. Сучасне українське виховання / О. Вишневський. – Л.,
1996. – 132 с.
2.
Гончаренко С.
Український педагогічний словник / С. Гончаренко.
– К : Либідь, 1997. – 376 с.
3.
Гордійчук О. Є. Вплив сім’ї на формування
характеру дитини / Бесіди з батьками молодших школярів / автор-упоряд.
О. Є. Гордійчук. – К. : Шкільний світ, 2010. – С. 45–56.
4.
Духнович О. В. Вибране /
О. В. Духнович. – П., 1963. – 430 с.
5.
Коменський Я. А.
Материнська школа / Я. А. Коменський // Избр. пед. соч. : в 2-х т. –
М., 1992. – Т. 1. – С. 201–241.
6.
Концепції сімейного виховання в системі освіти України
«Щаслива родина» на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
nvklokachi.at.ua/kontseptsiya_shasluva_roduna
7.
Левківський М. В.
Історія педагогіки : підруч. / М. В. Левківський. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. –
360 с.
8.
Макаренко А. С. Лекції про виховання /
А. С. Макаренко // Твори : у 7 т. – К. : Рад. шк., 1954. – С. 335–395.
9.
Родинна педагогіка : навч.-метод.
посіб. / А. А. Марушкевич,
В. Г. Постовий та ін. – К. : Видавець ПАРАПАН, 2002. – 216 с.
10.
Сковорода Г. Твори в двох томах / Г. Сковорода.
– К. : Вид-во АНУРСР, 1961. – Т. 1. – 271 с.
11.
Стельмахович М. І.
Українська родинна педагогіка / М. І. Стельмахович.
– К., 1997. – 312 с.
12.
Сухомлинський В. Батьківська педагогіка /
В. Сухомлинський. – К., 1978. – 487 с.
13.
Ушинський К. Д. Про сімейне виховання /
К. Д. Ушинський. – К. : Рад. шк., 1974. – 150 с.